beste businessbøker 2017

Utvalget av businessbøker er massivt. Mens enkelte bøker har en sterk akademisk tilnærming, har andre bøker en personlig og selverfart fremgangsmetode. Under har vi samlet våre fem beste businessbøker til alle som har interesse av business og entreprenørskap.

The Hard Things About Hard Things – Ben Horowitz

Ben Horowitz bok The Hard Things About Hard Things har et enkelt formål. Der andre bøker fyrer opp under hvor gøy og riktig det er å starte sin egen bedrift, er Ben Horowitz brutalt ærlig og beskriver hvor hardt det er å operere et selskap.

Boken går blant annet gjennom hvordan du burde gå frem hvis du må sparke en trofast venn. Hvordan du burde sette opp stillingstitler i selskapet. Hvordan du skal håndtere smarte mennesker som ikke oppfører seg i din bedriften, og hva du må tenke på før og når du skal selge selskapet ditt.

Bens erfaring og ekspertise gjør han til en av de viktigste lederne i Silicon Valley, og den globale kunnskapsøkonomien – Mark Zuckerberg, CEO Facebook

Thinking Fast and Slow – Daniel Kahneman

I boken Thinking Fast and Slow, beskriver Daniel Kahneman de to systemene som styrer hvordan vi mennesker tenker og agerer. System 1 er raskt, intuitivt og emosjonelt, mens System 2  er tregere, mer metodisk og logisk.

Boken fra Kahneman forteller i hvilke tilfeller du bør stole på System 1, og når System 1 kan virke mot sin hensikt. I tillegg, forklarer Kahneman gjennom relevante eksempler (casinospill, aksjer, terror og flyskrekk) hvordan vi mennesker stadig feiltolker situasjoner og avgjørelser basert på disse to systemene. Leser man Thinking Fast and Slow får man en helt ny innsikt i hvordan man har tenkt tidligere, og hvordan man bør tenke fremover.

Daniel Kahneman er blant de mest innflytelsesrike psykologene i historien, og desidert den viktigste levende psykologen i dag – Steven Pinker, Professor Harvard University

High Output Management – Andy Grove

Andy Grove ble sett på som en av de største oraklene i Silicon Valley mens han styrte Intel. Hans lederstil, kompetanse og syn på business har av mange blitt beskrevet som ekstraordinær. I boken High Output Management beskriver Andy Grove hvordan han mener ledere bør operere sin bedrift.

Boken dekker teknikker for hvordan man maksimerer effektiviteten hos sitt team, hvordan man motiverer ansatte, hvordan man rapporterer og forecaster salgstall, og hvordan man prioriterer tiden sin, og tar riktige beslutninger.

En viktig bok som sier noen svært sentrale ting.. nydelig og skrevet med stil – Peter Drucker, Konsulent og forfatter

Shoe Dog – Phil Knight

Phil Knight er grunnleggeren av Nike. I boken Shoe Dog forteller Knight hele historien bak selskapet som til slutt skulle bli det mest kjente idrettsmerke i verden. Det hele startet med at Knight lånte 50 dollar fra sin far rett etter utdannelsen sin for å starte skoimport. Hans idé var enkel og smart: å importere høykvalitets joggesko fra Japen til en lav kostpris.

Phil Knight har alltid blitt sett på som en mystisk og hemmelighetsfull karakter, men i boken Shoe Dog kommer alle detaljene frem. Hvordan banker stadig holdt på å slå selskapet hans konkurs, hvordan han klarte å forhandle med utålmodige og slue japanere, og hvordan hans unike forhold med løpetreneren sin skulle forme Nike.

Et emosjonelt og underholdende eventyr, hvor man lærer om innovasjon og kreativitet – Michael Spence, Nobel Pris-vinner økonomi

The Innovator’s Dilemma – Clay Christensen

The Innovator’s Dilemma er betegnet som en av de viktigste business-bokene i verden. Boken handler om hvordan innovasjon foregår, og hvorfor det er normalt at store selskap med de beste lederne i verden ikke klarer å fange opp nye disruptive idèer som til slutt kan utkonkurrere deres eget selskap.

I boken beskriver Clay Christensen gjennom business-caser hvordan mektige selskaper før har blitt utkonkurrert av ny teknologi og hvordan selskaper i dag bør tenke for å unngå at de også vil bli utdatert av nye selskaper.

Clay Christensen er den mest innflytelsesrike business-tenkeren i verden –  The New Yorker

OM FORFATTEREN

Christopher har jobbet som kommunikasjonskonsulent hos Hurtigruten, samt vært innleid som konsulent hos Visit Tromsø. I 2017 arbeidet han for det europeiske fin-tech selskapet CompareEuropeGroup i Lisboa hvor hovedfokuset var markedsføring og kommunikasjon.

Nå er Christopher ansatt i et 12 måneders engasjement hos Norges Sjømatråd.

SPØRSMÅL?

Boost inspirasjonen med vårt månedlige nyhetsbrev?

Vårt skreddersydde nyhetsbrev holder deg oppdatert på de nyeste trendene, samt aktuelle temaer som teknologi og investering.

Opphavrett © 2017 vidalab, Alle rettigheter forbeholdt.