Moonshot-filosofiens kjerne er at «det er lettere å forbedre noe 10-ganger (1000%), fremfor å forbedre noe 10%». Filosofien er godt forankret i noen av verdens mest innflytelsesrike mennesker og selskaper.

Derfor bør alle kjenne til moonshot-filosofien

Moonshot-filosofiens kjerne er at «det er lettere å forbedre noe 10 ganger (1000%), fremfor å forbedre noe 10 prosent». Filosofien er godt forankret i noen av verdens mest innflytelsesrike mennesker og selskaper. Googles morselskap, Alphabet, er et av selskapene med spesielt fokus på moonshot-tilnærmingen. De har en egen «moonshot-fabrikk». Kjennskap til filosofien bør være sterkere forankret i Norges befolkning.

Bedrifter har ofte målsetninger med 10%-forbedringsmål: 10% kostnadskutt, 10% økt effektivitet, eller 10% økning i salg. Utfordringen med denne type målsetninger er at det begrenser mulighetsområdet til å finne nye løsninger. Med 10%-forbedringsmål er det mulig å gjøre inkrementelle forbedringer av eksisterende løsninger. Ifølge moonshot-filosofien vil derimot målsetninger med 10-ganger forbedring gjøre at vi blir helt avhengige av å tenke helt nytt på en problemstilling.

«Alle jobber for å oppnå 10 prosent forbedring, om du jobber for 10-ganger forbedring kan du utgjøre en forskjell»

Moonshot-filosofi er ikke en konkurrent til kontinuerlige forbedringer. Filosofien er derimot et nyttig supplement til tradisjonell forbedring; dette kan være et kraftig verktøy for økt innovasjon. Ved å gi moonshot-filosofien sterkere forankring i vår hverdag kan det bidra til å fremme nye perspektiver og økt innovasjon ved problemløsning, samtidig som filosofien gir en mer spennende tilnærming til problemer. 

OM FORFATTEREN

Martin har de siste fire årene studert ved UiT Norges Arktiske Universitet, og fullførte våren 2017 sin andre bachelorgrad innen økonomi.

Ved UiT har Martin hatt et spesielt fokus på internasjonale perspektiver, og har gjennomført utvekslingsprogrammer i USA, Sør-Korea og Japan.

SPØRSMÅL?

Boost inspirasjonen med vårt månedlige nyhetsbrev?

Vårt skreddersydde nyhetsbrev holder deg oppdatert på de nyeste trendene, samt aktuelle temaer som teknologi og investering.

Opphavrett © 2017 vidalab, Alle rettigheter forbeholdt.