Selvkjørende biler er i rask utvikling. Innen få år kan det allerede være flere selvkjørende biler på veiene enn biler som styres av menneskelige sjåfører. Utviklingen innen autonome biler blir som regel sett i sammenheng med ‘de 5-nivåene for autonomi’ utviklet av Society of Automotive Engineers (SAE).

Disse fem nivåene til selvkjørende biler må du kjenne til

Selvkjørende biler er i rask utvikling. Innen få år kan det allerede være flere selvkjørende biler på veiene enn biler som styres av menneskelige sjåfører. Utviklingen innen autonome biler blir som regel sett i sammenheng med ‘de 5-nivåene for autonomi’ utviklet av Society of Automotive Engineers (SAE).

De fem nivåene til autonome biler er:

  • Nivå 0: Ingen automatisering. Det er kun sjåføren som påvirker bilens kjøreevne på dette nivået.
  • Nivå 1: Kjørerassistanse. Sjåføren står for det meste av kjøringen, men sjåføren kan få assistanse av bilens system gjennom for eksempel «Cruise Control».
  • Nivå 2: Delvis autonomi. Bilens system kan akselerer og styre, men det er sjåføren som må overvåke omgivelsene.
  • Nivå 3: Begrenset autonomi. På dette nivået kan bilens system kjøre bilen selvstendig; akselerere, styre, ta avgjørelser, men sjåføren må likevel være klar til å «gripe inn» om nødvendig.
  • Nivå 4: Høy autonomi. Automasjon på nivå 4 innebærer at bilen kan operere «autonomt», men det kan være er noen begrensede scenarier som bilen ikke håndterer.
  • Nivå 5: Full autonomi. På nivå 5 er bilens system i stand til å kjøre bedre, eller like godt, som mennesker uansett situasjon. Dette inkluderer også kjøring under ekstreme værforhold. Nivå 5 innebærer også at bilens design ikke lengre har behov for ratt og «vanlige» komponenter vi kjenner igjen i dagens biler.

De fleste bilprodusenter som utvikler autonome biler har allerede klatret mange nivåer opp «autonomi-stigen», men det er enda ikke helt klart når bilprodusentene vil utvikle autonome biler på nivå 5. Ifølge Electrek ønsker Tesla-gründer og tech-guru Elon Musk å utvikle selvkjørende biler på nivå 5 innen to år. Andre bilprodusenter, som Google’s Waymo, har allerede kommet langt på vei innen autonome biler:

I Norge er kommersiell bruk av selvkjørende kjøretøy nærmere enn de fleste tror. E24 skrev tidligere i år om boligutbygger OBOS sine planer om å innføre selvkjørende minibusser allerede fra sommeren 2018. OBOS sine minibusser skal kunne kjøre 12 passasjerer om gangen og kjøre i 15 kilometer i timen.

Inntoget av selvkjørende biler vil definitivt revolusjonere transportbransjen, men det kan også representere betydelige muligheter for konsumentmarkedet. For eksempel kan kjøreturer til dagligvarebutikken bli byttet ut med at «vi bare sender bilen» til butikken for å plukke opp matvarene våre. Kun vår egen fantasi vil begrense anvendelsesområdet til autonome biler.

OM FORFATTEREN

Martin har de siste fire årene studert ved UiT Norges Arktiske Universitet, og fullførte våren 2017 sin andre bachelorgrad innen økonomi.

Ved UiT har Martin hatt et spesielt fokus på internasjonale perspektiver, og har gjennomført flere utvekslingsprogram i USA, Sør-Korea og Japan.

SPØRSMÅL?

Opphavrett © 2018 vidalab, Alle rettigheter forbeholdt.