Er tradisjonell markedsføring død?

I boken Growth Hacker Marketing gir forfatter Ryan Holiday en rask innføring i nye markedsføringsstrategier og forklarer hvorfor tradisjonell markedsføring er gått ut på dato.

Tradisjonell markedsføring baserer seg ofte på store markedsføringskampanjer og tunge markedsføringsbudsjett. Ryan Holiday mener derimot at markedsføring bør være en del av selve produktet. På den måten kan selv entreprenører uten omfattende markedsføringsmidler skape virale produkter og tjenester. Dette gjøres gjennom fire steg:

Steg 1: Tilpasse produktet til markedet (product market fit)

I utviklingsprosessen av nye produkter må det være lagt opp til at potensielle kundesegmenter kan både teste produktet og komme med kontinuerlig tilbakemelding. Det er like viktig å forstå tilbakemeldingen fra kunder og kunne implementere endringer på riktig måte til sitt produkt/tjeneste.

Steg 2: Finne sin egen growth hack

Et kjent eksempel av dette er fildelingssystemet Dropbox som laget en demovideo av sitt konsept. Videoen var hjemmelaget av teamet i Dropbox, og de hadde allerede forutbestemte kanaler for hvor de skulle dele videoen. Videre ble demovideoen fylt opp med vitser og referanser som var skreddersydd for samfunnene i de forutbestemte distribusjonskanalene. Resultatet? En enorm mengde med dedikerte kunder og støttespillere for Dropbox, lenge før de faktisk hadde laget tjenesten.

Steg 3: Viralitet

Se på øreproppene på de to bildene nedenfor, og tenk over hvilke merke du assosierer med øreproppene.

De fleste av oss vil nok ikke ha noen konkrete assosiasjoner med øreproppene på bildet til venstre, men svært mange vil sannsynligvis tenke at de hvite øreproppene i bildet til høyre tilhører Apple.

Ryan understreker at viralitet slett ikke er tilfeldig, men konstruert. Når Apple lanserte iPod valgte de å gjøre øreproppene hvite istedenfor svart. På den måten ville alle som bruker de hvite øreproppene bli vandrende reklame for Apple. Andre eksempler er klistremerkene som kommer sammen med nye Apple-produkter, eller «Sent from my iPhone» på eposter sendt med iPhone.

Steg 4: Bevare og optimalisere

Én utfordring er å få potensielle kunder til nettsiden eller plattformen som man har laget. En annen utfordring er å holde de igjen som kunder. Nok en gang er Dropbox et godt eksempel på hvordan man bevarer kunder og skaper kundelojalitet. Blant annet kan kunder se en introduksjonsvideo om Dropbox og dette vil gi kundene ekstra gratis lagringsplass. Til gjengjeld vil kundene lære mer om funksjonaliteten til Dropbox og dermed er det mer sannsynlig at kundene vil bruke tjenesten mer aktivt. På den måten bevarer Dropbox flere av sine kunder.

Ryan Holiday påpeker at det handler om å forstå, erfare og tilegne seg kunnskap for å bli en god «growth hacker». De fire stegene Ryan går gjennom i boken sin er ikke en fasit på growth hacker markedsføring, men stegene representerer heller et «mindset» som må være i bakhodet til alle som ønsker å lykkes med growth hacking.

 
OM FORFATTEREN

Martin har de siste fire årene studert ved UiT Norges Arktiske Universitet, og fullførte våren 2017 sin andre bachelorgrad innen økonomi.

Ved UiT har Martin hatt et spesielt fokus på internasjonale perspektiver, og har gjennomført flere utvekslingsprogram i USA, Sør-Korea og Japan.

SPØRSMÅL?

Boost inspirasjonen med vårt månedlige nyhetsbrev?

Vårt skreddersydde nyhetsbrev holder deg oppdatert på de nyeste trendene, samt aktuelle temaer som teknologi og investering.

Opphavrett © 2017 vidalab, Alle rettigheter forbeholdt.