Netflix - hva innebærer fremtiden

Av Christopher René Vonheim / 16.08.2017

Disney trekker sitt innhold fra Netflix. Vil andre innholdsprodusenter følge etter, og kan Netflix håndtere den økende konkurransen i markedet?

Tidligere denne uken annonserte Disney at de vil avslutte sin distribusjonsavtale med Netflix. Avtalen mellom Netflix og Disney ble opprinnelig laget i 2012, selv om alt innhold kun har vært tilgjengelig hos Netflix det siste året.

Avtalen mellom Netflix og Disney vil avsluttes i 2019. Dette er også året hvor Disney selv har planlagt å lansere sin egen streaming-tjeneste, hvor blant annet Toy Story 4 og Frozen-serien vil være inkludert.

Enkelte produksjoner fra Disney vil kunne vises hos Netflix

Selv om Disney har avsluttet sin distribusjonsavtale med Netflix vil det enda kunne være Disney-innhold på Netflix. Både Marvel og Star Wars kjemper Netflix for å beholde på sin plattform etter 2019. Sannsynligvis vil det bli et spørsmål om hvor langt Netflix er villig til å strekke seg i forhandlinger med Disney.

Netflix har forberedt seg på denne dagen i lang tid

Selv om Disney sin avgjørelse sendte begge selskapene ned på børsen (investorer mener de står sterkest sammen), vil ikke avgjørelsen komme som en overraskelse for Netflix.

Ifølge Ted Sarandos, Netflix’s Chief Content Officer, var slike scenarier en av hovedgrunnene til at Netflix allerede for fem år siden begynte med originalt innhold selv (House of Cards, Orange Is the New Black, Narcos).

I tillegg ble nyheten om at Disney trekker seg kompensert med at Netflix annonserte sitt første oppkjøp noensinne. Det skotske tegneserieselskapet Millarworld (Kick-Ass og Kingsman) ble kjøpt opp for en uoffisiell pris, som gjør at Netflix står sterkere posisjonert for tegneserie- og ungdomsinnhold.

Betydelig konkurranse i streamingmarkedet

Netflix har i det siste fått flere sterke konkurrenter i streamingmarkedet, og Disney vil nå føye seg inn i rekken med HBO, Amazon, Hulu og Apple. Mens Amazon nesten har tatt igjen video-budsjettet til Netflix, har også Apple nylig lansert store planer for eget originalt innhold. Med et budsjett på rundt én milliard kroner har Apple som ambisjon å produsere opp mot 10 originale TV-show. Allerede har “Planet of the Apps” og “Carpool Karaoke” blitt produsert med blandet respons fra publikum.

Fremtiden vil vise om Netflix evner å opprettholde brukerveksten sin på tross av den intense konkurransesituasjonen. Til nå har Netflix bevist at de fortsatt evner å tiltrekke seg kunder, og kunne tidligere i år vise til en brukermasse på over 100 millioner (cirka 50 millioner fordelt på USA og internasjonalt).

OM FORFATTEREN

Christopher har jobbet som kommunikasjonskonsulent hos Hurtigruten, samt vært innleid som konsulent hos Visit Tromsø. I 2017 arbeidet han for det europeiske fin-tech selskapet CompareEuropeGroup i Lisboa hvor hovedfokuset var markedsføring og kommunikasjon.

Nå er Christopher ansatt i et 12 måneders engasjement hos Norges Sjømatråd.

SPØRSMÅL?

Boost inspirasjonen med vårt månedlige nyhetsbrev?

Vårt skreddersydde nyhetsbrev holder deg oppdatert på de nyeste trendene, samt aktuelle temaer som teknologi og investering.

Opphavrett © 2017 vidalab, Alle rettigheter forbeholdt.