Visdom fra investeringslegenden Charlie Munger

Av Christopher René Vonheim / 04.02.2018

Mennesker har utviklet sin atferd og tendenser gjennom tusenvis av år på jordkloden. Problemet er at disse tendensene eller “biaser” ofte hindrer oss fra å ta gode avgjørelser i dagens samfunn. Investoren og partneren til Warren Buffet, Charlie Munger er kjent for sin visdom, og blir av mange toppledere i verden rangert som en av verdens fremste tenkere. Under har vi samlet noen av hans observasjoner av oss mennesker.

“Det er ekstremt hvor mye langsiktig gevinst mennesker som oss har fått med og konsekvent prøve å unngå dumskap, istedenfor å prøve og være veldig smart. Det må være noe sannhet i at – det er de sterkeste svømmerne som drukner” – Charlie Munger

Respondering til belønning og straff

Ifølge Charlie Munger, er vi mennesker sterkest drevet av insentiver og belønninger. Ved å forstå insentivene til ulike mennesker blir vi mye mer effektive. Dette er spesielt viktig i en lederrolle, hvor man tidlig er nødt til å utforme de riktige insentivene for å motivere sine medarbeidere.

  • Hvordan påvirke deg selv? Ved å forstå hva som virkelig driver deg.
  • Hvordan påvirke andre? Ønsker du å påvirke andre til å gjøre noe, må du først forstå og svare på følgende spørsmål: “Hva får de igjen for det?”
  • Beskytt deg selv fra dårlige råd. Det er viktig å tenke gjennom hva som driver andre når du tar i mot råd. Ofte kan rådene du får fra andre være drevet av deres personlige interesser. 

For eksempel: En finansrådgiver som anbefaler deg å kjøpe et dyrt forvaltet fond, kan være påvirket av at han får en større salgsbonus av det spesifikke produktet.

Misunnelse og sjalusi

Charlie Munger mener at vi gjennom hele vår evolusjon har hatt et ønske om å eie andre sine eiendeler. Dette har blant annet ført til krig, hat og slåsskamper. Forskning viser at vi føler mest sjalusi overfor mennesker som er nært oss (venner og slekt), og mot mennesker som utkonkurrer oss i områder vi mener er betydningsfulle (karriere, sport, familieliv et cetera).

Misunnelse og sjalusi er noe som ligger dypt i oss. Men for mange vil sjalusien kunne brukes som et verktøy til å oppdage personlige forhold som bør arbeides med.

For eksempel vil sjalusi mot noen som er godt trent, være et tegn på at man selv ønsker å komme i bedre form. Da bør fokuset flyttes bort fra sjalusi, og over til hvordan man selv kan prøve å komme i bedre form.

“Det er ikke grådighet som driver verden, men sjalusi” – Warren Buffet

Behovet for å gjengjelde tjenester

Mennesker har et sterkt behov for å gjengjelde tjenester som har blitt mottatt. Professor Robert Cialdini har konkludert med at mennesker vil hjelpe noen tilbake – hvis de skylder deg for noe du har gjort tidligere som hjalp dem mot et ønsket mål. Det motsatte er også tilfelle hvis du har gjort noe som påvirket en person negativt (hevn).

Trangen til å gjengjelde tjenester er så sterk at den kan føre til at vi gir en høyere verdi tilbake enn den vi mottok i utgangspunktet. Dette vet selskaper og mennesker å utnytte til det fulle. Dette kan forklare hvorfor vi ofte gir penger til en hotellansatt som bærer kofferten vår fem meter inn i en taxi, eller til hvorfor vi inngår en avtale med noen etter å ha fått en gratis lunsj spandert.

Tillit til autoritet

Hvis du har en pilot og en co-pilot i et fly er piloten den med mest autoritet. I et kjent simulator-eksperiment viste det seg at hvis piloten gjorde en åpenbar og katastrofal feil med vilje som ville føre til at flyet kom til å krasje, krasjet flyet 25% av gangene.

Dette beskriver den ekstreme tendensen vi mennesker har til å stole blindt  på autoriteter. Når vi opplever usikkerhet og risiko rundt oss er det ikke i oss selv vi ser etter svar, men mot nærmeste autoritet.

For mer visdom fra Charlie Munger, les denne boken:

Poor Charlie’s Almanack

OM FORFATTEREN

Christopher har jobbet som kommunikasjonskonsulent hos Hurtigruten, samt vært innleid som konsulent hos Visit Tromsø. I 2017 arbeidet han for det europeiske fin-tech selskapet CompareEuropeGroup i Lisboa hvor hovedfokuset var markedsføring og kommunikasjon.

Nå er Christopher ansatt i et 12 måneders engasjement hos Norges Sjømatråd.

SPØRSMÅL?

Boost inspirasjonen med vårt månedlige nyhetsbrev?

Vårt skreddersydde nyhetsbrev holder deg oppdatert på de nyeste trendene, samt aktuelle temaer som teknologi og investering.

Opphavrett © 2017 vidalab, Alle rettigheter forbeholdt.